مؤسسه علمی-آموزشی فرهنگیان

Farhangian Scientific Educational Instution

مؤسسه علمی-آموزشی فرهنگیان

Farhangian Scientific Educational Instution

نحوه مواجهه با معلمان تازه‌کار



معاون پژوهش و برنامه‌ریزی نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران، انرژی بالا، جوان بودن، دارای صلاحیت‌های علمی و آموزشی را از جمله ویژگی‌های دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان برشمرد.

همایش «مدیران مدارس میزبان اولین گروه دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان» در پردیس نسیبه تهران برگزار شد.

  • انرژی بالا و دارا بودن صلاحیت های علمی و آموزشی از ویژگی‌های دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان

ابوالقاسم حدادی معاون پژوهش و برنامه‌ریزی نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران، با معرفی برخی اقدامات پژوهشی در مدارس ابتدایی، اظهار داشت: مدارس ابتدایی کشور پیشگام در طرح‌های کیفیت بخشی هستند و با بسترسازی‌های لازم در این مدارس و با بهره‌مندی از مدیریت راهبردی مدیران، می‌توان به اقدامات و نوآوری‌های نو امید بست.

وی با دسته‌بندی جو سازمانی به «مسموم، ناسالم یا بسته» و «سالم یا باز»، تصریح کرد: در جو سازمانی مسموم و ناسالم، افراد باعث رشد یکدیگر نمی شوند؛ هر فردی در حد قانونی و وظیفه خود عمل می کند و کلاس من، مدرسه من و سازمان من مطرح است.

حدادی ادامه داد: اما در سازمان سالم، تمام افراد خود را فداکار و ایثارگر می‌دانند و هر عضوی از سازمان خود را مسئول سازمان می پندارد و یک سازمانی مطلوب، یادگیرنده و رشد دهنده همگانی به وجود می‌آید.

معاون پژوهش و برنامه ریزی نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه مدیران مدارس ابتدایی از شاداب ترین مدیران هستند، تصریح کرد: دانش‌آموختگان دانشگاه فرهنگیان که از اول مهر وارد مدارس می شوند، دارای ویژگی‌های مثبتی هستند که باعث رشد و تعالی مدرسه خواهد شد.

وی، انرژی بالا، جوان بودن، دارای صلاحیت‌های علمی و آموزشی را از جمله ویژگی‌های دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان برشمرد و افزود: این معلمان جوان پل‌های ارتباطی دانشگاه با آموزش و پرورش هستند و با علوم و فناوری نوینی که در فرآیند یاددهی و یادگیری آموزش دیده‌اند، باعث بهره‌وری و رشد و تعالی نظام تعلیم و تربیت خواهند شد.

  • مواجهه با معلمان تازه کار موضوعی بسیار جدی و حساس است

همچنین عبدالرضا سبحانی سرپرست مدیریت پردیس‌های استان تهران، با بیان اینکه در نظام‌های آموزشی دنیا بر موضوع معلمان تازه کار، تحقیقات و بررسی‌های بسیاری انجام می‌شود، خاطر نشان کرد: موضوع مواجهه با معلمان تازه کار موضوعی بسیار جدی و حساس است.

سبحانی معلمان تازه کار را سرمایه جدی برشمرد و اظهار داشت: باید به سمت مطالعه منابع و کتب رفت تا با آگاهی کامل از این گنجینه‌ها استفاده کرد.

وی نقش رهبری مدیر یک مدرسه را مورد اشاره قرار داد و افزود: مدیران به رهبر و نارهبر تقسیم می‌شوند و مدیر رهبر فردی است که تمام رفتار‌ها و شخصیتش تأثیرگذار و نافذ است.

سرپرست مدیریت پردیس های استان تهران با بیان این پرسش که مدیران مدارس چگونه می‌توانند بر معلمان تازه وارد تاثیر بگذارند، گفت: ایفای نقش برای این گونه معلمان کاملاً ماندنی است و معلمان تازه کار نیازمند جدی مدیران رهبر هستند.

سبحانی ادامه داد: معلمان تازه کار نیازمند ملاقات با مدیرانی هستند که رفتارشان بالاتر و جلوتر از گفتارشان باشد؛ آنچه از دیگران انتظار دارند خود پیشگام باشند، افق‌هایی بالاتر از منافع شخصی داشته باشند و برای آرمان‌های خود هزینه کنند.

  •  ضرورت ارتباط بدنه آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان

تهمینه بازگیر معاون آموزشی مدیریت پردیس‌های استان تهران با بیان برخی از اهداف برگزاری این همایش، بر ضرورت ارتباط بدنه آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان تأکید کرد و افزود: ورود اولین دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان در مدارس، می تواند آغازی برای ارتباط بیشتر بوده تا مدیران مدارس با نواقص و توانمندی‌های دانشگاه فرهنگیان اطلاع و این دانشگاه نیز بر نیازهای آموزش و پرورش بیشتر آگاه شود.

  • باید به معلمان جوان برای همخوانی با کلاس درس فرصت و زمان داد

آمنه احمدی مشاور آموزشی سرپرست دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه باید به معلمان جوان برای همخوانی با کلاس درس فرصت و زمان داد، تصریح کرد: دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان 2 فرصت دانش آموختگی تربیت معلم با روش جدید و نیز طی کردن فرآیند آموزشی با توجه به تغییرات در عرصه برنامه‌ریزی و مستندات قانونی را دارند.

وی، معلمان و مدیران را اصلاح کننده جامعه و نسل ها دانست و اظهار داشت: برای بهره مندی از  زندگی بهتر و جامعه پیشرفته و آگاه، نیازمند معلمان آگاه هستیم و اصلاح جامعه در دست مدیران و معلمان مدارس است

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">