نحوه مواجهه با معلمان تازهکار
معاون پژوهش و برنامهریزی نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران، انرژی بالا، جوان بودن، دارای صلاحیتهای علمی و آموزشی را از جمله ویژگیهای دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان برشمرد.
همایش «مدیران مدارس میزبان اولین گروه دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان» در پردیس نسیبه تهران برگزار شد.
- انرژی بالا و دارا بودن صلاحیت های علمی و آموزشی از ویژگیهای دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان
ابوالقاسم حدادی معاون پژوهش و برنامهریزی نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران، با معرفی برخی اقدامات پژوهشی در مدارس ابتدایی، اظهار داشت: مدارس ابتدایی کشور پیشگام در طرحهای کیفیت بخشی هستند و با بسترسازیهای لازم در این مدارس و با بهرهمندی از مدیریت راهبردی مدیران، میتوان به اقدامات و نوآوریهای نو امید بست.
وی با دستهبندی جو سازمانی به «مسموم، ناسالم یا بسته» و «سالم یا باز»، تصریح کرد: در جو سازمانی مسموم و ناسالم، افراد باعث رشد یکدیگر نمی شوند؛ هر فردی در حد قانونی و وظیفه خود عمل می کند و کلاس من، مدرسه من و سازمان من مطرح است.
حدادی ادامه داد: اما در سازمان سالم، تمام افراد خود را فداکار و ایثارگر میدانند و هر عضوی از سازمان خود را مسئول سازمان می پندارد و یک سازمانی مطلوب، یادگیرنده و رشد دهنده همگانی به وجود میآید.
معاون پژوهش و برنامه ریزی نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه مدیران مدارس ابتدایی از شاداب ترین مدیران هستند، تصریح کرد: دانشآموختگان دانشگاه فرهنگیان که از اول مهر وارد مدارس می شوند، دارای ویژگیهای مثبتی هستند که باعث رشد و تعالی مدرسه خواهد شد.
وی، انرژی بالا، جوان بودن، دارای صلاحیتهای علمی و آموزشی را از جمله ویژگیهای دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان برشمرد و افزود: این معلمان جوان پلهای ارتباطی دانشگاه با آموزش و پرورش هستند و با علوم و فناوری نوینی که در فرآیند یاددهی و یادگیری آموزش دیدهاند، باعث بهرهوری و رشد و تعالی نظام تعلیم و تربیت خواهند شد.
- مواجهه با معلمان تازه کار موضوعی بسیار جدی و حساس است
همچنین عبدالرضا سبحانی سرپرست مدیریت پردیسهای استان تهران، با بیان اینکه در نظامهای آموزشی دنیا بر موضوع معلمان تازه کار، تحقیقات و بررسیهای بسیاری انجام میشود، خاطر نشان کرد: موضوع مواجهه با معلمان تازه کار موضوعی بسیار جدی و حساس است.
سبحانی معلمان تازه کار را سرمایه جدی برشمرد و اظهار داشت: باید به سمت مطالعه منابع و کتب رفت تا با آگاهی کامل از این گنجینهها استفاده کرد.
وی نقش رهبری مدیر یک مدرسه را مورد اشاره قرار داد و افزود: مدیران به رهبر و نارهبر تقسیم میشوند و مدیر رهبر فردی است که تمام رفتارها و شخصیتش تأثیرگذار و نافذ است.
سرپرست مدیریت پردیس های استان تهران با بیان این پرسش که مدیران مدارس چگونه میتوانند بر معلمان تازه وارد تاثیر بگذارند، گفت: ایفای نقش برای این گونه معلمان کاملاً ماندنی است و معلمان تازه کار نیازمند جدی مدیران رهبر هستند.
سبحانی ادامه داد: معلمان تازه کار نیازمند ملاقات با مدیرانی هستند که رفتارشان بالاتر و جلوتر از گفتارشان باشد؛ آنچه از دیگران انتظار دارند خود پیشگام باشند، افقهایی بالاتر از منافع شخصی داشته باشند و برای آرمانهای خود هزینه کنند.
- ضرورت ارتباط بدنه آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان
تهمینه بازگیر معاون آموزشی مدیریت پردیسهای استان تهران با بیان برخی از اهداف برگزاری این همایش، بر ضرورت ارتباط بدنه آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان تأکید کرد و افزود: ورود اولین دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان در مدارس، می تواند آغازی برای ارتباط بیشتر بوده تا مدیران مدارس با نواقص و توانمندیهای دانشگاه فرهنگیان اطلاع و این دانشگاه نیز بر نیازهای آموزش و پرورش بیشتر آگاه شود.
- باید به معلمان جوان برای همخوانی با کلاس درس فرصت و زمان داد
آمنه احمدی مشاور آموزشی سرپرست دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه باید به معلمان جوان برای همخوانی با کلاس درس فرصت و زمان داد، تصریح کرد: دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان 2 فرصت دانش آموختگی تربیت معلم با روش جدید و نیز طی کردن فرآیند آموزشی با توجه به تغییرات در عرصه برنامهریزی و مستندات قانونی را دارند.
وی، معلمان و مدیران را اصلاح کننده جامعه و نسل ها دانست و اظهار داشت: برای بهره مندی از زندگی بهتر و جامعه پیشرفته و آگاه، نیازمند معلمان آگاه هستیم و اصلاح جامعه در دست مدیران و معلمان مدارس است